Sakta men säkert tycks Sveriges fordonsflotta ställas om till eldrivna fordon. Kravet på fler laddplatser ökar, så även hos Dukaten. Men här är det framför allt behovet som styr investeringstakten.

För oss på Dukaten är det självklart att hålla örat mot marken för att kunna ligga steget före när det händer saker inom mobilitetsområdet. Ett högaktuellt ämne är elbilarnas framfart. Det mesta tyder på att de kommer att ta över bilmarknaden, vilket i allra högsta grad påverkar utvecklingen även i vår bransch.

Förberedd utbyggnad
Vissa elbilsägare har möjlighet att ladda hemma, andra är beroende av publika laddplatser, som exempelvis hos Dukaten. Idag har vi elbilsplatser på i stort sett alla våra större parkeringsanläggningar runt om i Linköping och många fler är förberedda för utbyggnad. Trots det får vi ibland frågan varför vi inte har laddplatser överallt. Svaret är ganska enkelt: För att det inte behövs. Åtminstone inte ännu.

En liten del
Även om det ibland upplevs som att alla har elbilar numera utgör de ca 13 procent av Sveriges fordonsflotta. Över 87 procent av bilarna körs alltså på andra drivmedel. Något som ofta glöms bort i den allmänna debatten. Det innebär att vi på Dukaten har väldigt många kunder med vanliga bilar att ta hand om, som ska samsas på samma fysiska ytor som elbilarna. Så kommer det att vara ganska länge än.

Räckvidden påverkar
En annan orsak till att vi valt en successiv utbyggnad av laddplatser är den snabba tekniska utvecklingen. Exempelvis har nyare elbilar betydligt längre räckvidd än tidigare modeller, upp emot 40-50 mil på en laddning. Eftersom man i snitt bara kör cirka fyra mil per dag behöver inte bilarna laddas så ofta. Det ser vi tydligt i våra egna anläggningar. Kunder som nyttjar elbilsplatserna för kortare laddningar har blivit färre, vilket i sin tur påverkar det totala behovet av laddplatser.

Ekonomiskt ansvar
Sist men inte minst måste vi som kommunalt bolag förvalta vårt uppdrag på ett ansvarsfullt sätt. Vi väljer därför att investera i en långsammare takt, utifrån faktisk statistik, beläggningsgrad och behov. Ingen kan heller med säkerhet säga exakt hur elbilsmarknaden kommer att se ut framöver.

Och det vi nu gör är att släppa ny funktionalitet i vår parkeringsapp Linpark. Från och med 10 december kan man starta sin laddning via den på ett antal platser i Linköping. Allt för att göra kundresa för våra elbilskunder ännu enklare.

Fråga oss