Dukaten satsar vidare inom mobilitet

Hållbar mobilitet ligger högt på samhällsagendan och nu tar Dukaten ytterligare ett steg i sitt arbete att närma sig målet att vara en ledande mobilitetsaktör. Bolaget har gått från att vara ett parkeringsbolag till att vara ett mobilitetsbolag med flera framgångsrika initiativ, bland annat Linbike. Det finns ytterligare spännande projekt i pipen och från 1 juni kommer den nyanställda mobilitetschefen Mattias Nilsson att driva utvecklingen vidare.

Med visionen att skapa smidiga lösningar för ett tillgängligt Linköping i ständig rörelse, ansvarar Dukaten redan för flera viktiga satsningar. Utöver digitala tjänster som parkeringslösningen LinPark, har de rullat ut elcykelpoolen Linbike. LinBike har blivit över förväntan populärt med drygt 8500 användare. Elcyklarna finns utplacerade runt om i Linköping och har även placerats vid pendlingsparkeringar, för att göra det enkelt och ekonomiskt att kombinera olika sätt att resa.

Först i landet
Dukaten har också flera pågående projekt tillsammans med andra aktörer inom offentlig sektor, näringslivet och forskning. Däribland Linköping MaaS (Mobility as a Service) - en mobilitetstjänst som ska göra det enklare för Linköpingsborna att använda sig av kollektiva och delade transporttjänster via en enda digital plattform. Linköping är den första kommunen i Sverige, och en av de första i världen, som tar ett helhetsgrepp kring det som kallas Mobilitet som tjänst. Dukaten kommer långsiktigt att driva och utveckla mobilitetstjänsten efter att projektet avslutas i juni 2021.

Nya mobilitetschefen ska driva mobiliteten framåt
Mattias Nilsson kommer närmast från Kinda kommun där han har ansvarat för tillväxt- och utvecklingsfrågor, med fokus på samhällsplanering, företagande och marknadsföring. Han har tidigare också arbetat med utveckling av IT och digitala tjänster. På Dukaten kommer Mattias Nilsson att ansvara för utvecklingen av såväl nuvarande som framtida lösningar inom effektiv och hållbar mobilitet och parkeringsverksamheten.

Har du fortfarande problem med LinPark?

Testa och radera appen från din telefon. När appen är borta så laddar du ner den igen från AppStore eller GooglePlay. Nu behöver du logga in igen. Logga in med ditt användarnamn och lösenord.

Nu ska LinPark fungera.

Dukaten tar över driften av parkeringshuset Braxen och inför bomfritt parkeringssystem

Från och med den 27 april tar Dukaten över driften av parkeringshuset Braxen som ligger mitt i city, på Åhléns-husets tak. Samtidigt införs ett nytt bomfritt parkeringssystem, ett så kallat ”Free Flow”.

För de bilister som har ett konto i LinPark-appen sker betalningen automatiskt. De som inte har LinPark betalar parkeringen i en av de två betalstationer som finns på plan 1 respektive plan 2. Sedan har besökaren 15 minuter på sig att köra ut från parkeringshuset. Vid utfarten finns en kamera som läser av registreringsskylten och registrerar betalningen.

Om en bilist av någon anledning skulle missa att betala parkeringen visas ett meddelande på en tv-skärm som sitter vid utfarten. Man har sedan 48 timmar på sig att betala via Dukatens hemsida.

Under den första veckan kommer parkeringsvärdar finnas i parkeringshuset för att svara på eventuella frågor från de som parkerar. De kommer att vara där måndag, tisdag, onsdag och lördag under vecka 18.

Tekniska problem i LinPark

Vi har just nu tekniska problem med LinPark och arbetar med att åtgärda problemet.

Störningar hos LinPark

För tillfället upplever vi störningar i LinPark appen. Tekniker jobbar på problemet och vi beklagar eventuella olägenheter det kan medföra.