Det är inte bara våra parkeringsplatser som ska vara tillgängliga. Den här webbplatsen och vår app, LinPark, måste också uppfylla vissa krav så att så många som möjligt ska kunna ta till sig den information vi presenterar. Det handlar bland annat om design och navigation, textstorlek, färgkontraster och språklig tydlighet. Här försöker vi så långt det är möjligt följa Linköpings kommuns riktlinjer, som är framtagna enligt lagen om tillgänglighet till digital offentlig service.


Det är Dukaten som står bakom webbplatsen dukaten.se, och vi vill att så många som möjligt ska kunna använda den. Här beskriver vi hur vår webbplats uppfyller lagen om tillgänglighet till digital offentlig service, eventuella kända tillgänglighetsproblem och hur du kan rapportera brister till oss så att vi kan åtgärda dem.

Vad är digital tillgänglighet?

Digital tillgänglighet innebär att ingen ska hindras från att få tillgång till digital offentlig service. Till exempel ska innehållet vara lätt att läsa och förstå. Du ska också kunna ta del av innehållet, och utföra de tjänster som finns, oavsett om du behöver använda något hjälpmedel eller inte.

Vad kan du göra om du inte kan använda delar av webbplatsen?

Om du behöver innehåll från dukaten.se som inte är tillgängligt för dig, men som är undantaget från lagens tillämpningsområde enligt beskrivning nedan, kan du skicka e-post eller ringa till Dukaten.

info@dukaten.se
Tel: 013-20 54 10

Öppettider: Mån-fre kl. 08.00 – 12.00

Rapportera brister i webbplatsens tillgänglighet

Vi strävar hela tiden efter att förbättra webbplatsens tillgänglighet. Om du upptäcker problem som inte är beskrivna på den här sidan, eller om du anser att vi inte uppfyller lagens krav, meddela oss så att vi får veta att problemet finns.

Tillsyn

Myndigheten för digital förvaltning har ansvaret för tillsyn över lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. Om du inte är nöjd med hur vi hanterar ditt påpekande om bristande webbtillgänglighet eller din begäran om tillgängliggörande av innehåll kan du anmäla till Myndigheten för digital förvaltning.

Myndigheten för digital förvaltning – Anmälan via webbsida

Hur har vi testat webbplatsen?

Webbplatsen lanserades i maj 2023. Vi har granskat tillgängligheten med stöd av extern expertis. Den senaste granskningen gjordes i februari 2025.

Hur tillgänglig är webbplatsen?

Webbplatsen är till stor del förenlig med lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. Det finns dock delar som brister i tillgänglighet. De beskrivs under ”Vilka brister finns?”. Vi jobbar kontinuerligt med att förbättra webbplatsen, både i samband med teknisk utveckling och i redaktionellt arbete, och vår ambition är att successivt åtgärda alla kända tillgänglighetsproblem under 2024.

Vilka brister finns?

För närvarande är vi medvetna om att vi inte lyckats uppfylla alla kriterier i WCAG 2.2 (Web Content Accessibility Guidelines) på nivå AA på följande delar av webbplatsen:

  • På sidan Karta finns en interaktiv karta som endast går att navigera med touch eller pekdon.

Redogörelsen uppdaterades senast den 10 februari 2025

Fråga oss